UTmaning 55- Kniven

Skriv om ett loppisfynd (verkligt eller påhittat).

Ingen skulle tro det var ett loppisfynd. Vickan och Danne var ute med sin hund så jag hade hela köket för mig själv en kort stund. Sen skulle vi se del tre på melodifestivalen och äta chilichips och popcorn.
Jag drog med handen över den skinande skaftet, drog ut det ur stället och speglande mig i det. Det var till och med mer skinande än när jag la dit den. De hade ingen aning. De had
e tre likadana. Jag såg mitt skyldiga ansikte se tillbaka på mig från knivbladet.

Det var bara några dagar sen jag var hemma hos Angela. Det var en ung tjej på mitt jobb med svarta armekängor ,kakikappa med revor och gråsvarta ditmålade ögonbryn. Hon var väldigt glad först för att hon fick jobbet hos oss. Tacksam liksom.men det var nog spelat tänkte jag efteråt.

Hon hade inte lett alls när jag ringde på. Ansiktet var tomt tyckte jag. Vi stod i dörren ett tag tills hon fattade att hon måste vara artig mot en arbetsledare och bjuda mig in.Jag sa att min bil hade soppatorsk utanför om jag kunde få komma in och ringa.

Hennes ögon såg frågande ut, Det var mitt i natten och hennes lilla hjärna verkade försöka fundera ut varför jag dykt upp. Jag gick in rummet dit hon pekade. Vi verkade vara ensamma. Jag gick fram till hennes fasta telefon och tryckte numret hem till mig. Ingen skulle ju svara men jag låtsades.
Hon kom in och stod, satte på tvn och smög sedan upp brevid mig. Suckade tungt som hon var störd.
Hon var mycket kortare än mig så jag behövde bara stöta till en gång, hårt. Det förvånade mig att det gick så lätt. Det fanns mjukdelar precis invid nyckelbenet. Hon föll rakt ner i parketten. Jag vräkte henne åt sidan, lutade mig fram och tittade in i de tomma ögonen.Det var märkligt. Som en strömbrytare släcktes ner dog hon. Bara så där.

Kniven välslipad och översköljd med blod vilande i min hand. speglade mig. Nu var det dags att finna en plats att dölja den på. Enligt CSI var den bästa platsen för ett mordvapen in plain sight.
Jag visste precis. Jag hade planerat detta väl.





3 kommentarer:

Anonym sa...

Läskit. Verkligen. Är det kniven som är ett loppisfynd?.. Läste en gång till. Nu föstår jag. Hon gav ju bort den. Skitbra med olika tidsperspektiv (kan man säga så?)ah, du förstår nog vad jag menar.

marmoria sa...

Huhu. Rysligt. Yes! Uppskattade av någon anledning bilden. Det blev så extra hemskt av de där prosaiska knivarna i stället.

Gnapp sa...

Den här tyckte jag om! Bra flyt, bra story - helt enkelt bra!