Utmaning 39- 8 feb -En mans man

Om tjugo år?

Han kunde inte ha föreställts detta i förväg. Att han och hans mest älskade skulle bo så vackert i en sån miljö med sådan personer.
En dag som denna till exempel. Vaknar naturligt av ljuset som skiner in genom de stora takfönstren. Hon den rödhåriga på hans arm. Deras älskog i går hade tagit musten av honom , han var ju ändå 77. Han hade lärt sig sina begränsningar.

En av de unga flickorna kom in med frukost på en bricka och dagens nyhetsbrev.
Tilbakalutad på de mjuka kudddrana visst han att dagen hade börjat likadant för de andra i samhället. I kraft av sin ålder kunde han dra sig en stund till i sängen medan de andra samlades till gemensam frukost under popplarna. Han gick tids nog ut till dem för att fördela arbetet.

Nyhetsbrevet var en samling nyheter om samhällets milstolpar och saker som skulle göras. Andrew skulle bygga klart bron i morgon och behövde några starka man till det.Vista hade bryggeriet öppet på onsdag och det var en välkommen nyhet. Hon gjorde områdets mest svalkande dryck och det var inte ofta den erbjöds ut till försäljning.
Förra gången det begav sig hade unggrabbarna slagits om en av flaskorna. men det var en enkel sak att ordna upp. Bara han visade sig sig på gårdsplanet med den stolta hållningen och vita skägget lugnade saken ner sig. Efteråt fick grabbarna luka i grönsakslandet till allas stora förnöjelse då det var en gammelgummasjobb.

Han tillät sig några minuter till i sängen och mindes det liv han levde för tjugo år sen. Han hörde hur det skramlade utanför dörren.Astrid väntade på honom.

Han mindes sitt liv; mitt i karriären som rektor på en folkhögskola i Mörby. 56 år, kärlekslöst gift och två barn som aldrig hälsade på. Jobbet var en lång rad av frustrationer och kompromisser.
Han hade precis börjat få känningar av prostata och högt blodtryck. Livet kändes grått.

Det var nästan precis 19 år sen nästa vecka...mars 2009 det var då den nya början knackade på. Det visste han inte då. Han trodde bara att det var någon försäljare som ringde på dörren en mörk förmiddag.
När han öppnade dörren halvt påtagande sina stövlar drabbades han av den första blixten.
Britt hette den unga flickan med de djupa smilgroparna, hon hade ett budskap med sig. Mot sin vanliga stil drog han in henne och satt och lyssnade eller stirrade på henne medan hon berättade på svengelska om sitt samhälle i USA. De satt i tre timmar.
Efteråt om det nu var GUD som kallade eller den vackra väna kvinnan så tog det inte lång tid förrän han lämnade han allt och följde med henne till samhället.
De fick fyra guldlockiga flickor innan han tog sig en ny kvinna. Samhället var som gjort för en trofast själ med ett rastlöst hjärta.
Med åldern blev han ålderman och ledare för det lilla samhället vilket gav honom rätt till de kvinnor han ville. Nu hade han kommit till paradiset. Det skulle han aldrig kunnat trott för tjugo år sen.

17 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Spännande berättelse. Om hur livet kan te sig, hur allting kan förändras. När man minst anar det. Redan från start fångade historien mitt intresse. Cissi

Cecilia Sahlström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Margareta sa...

Vilken mansdröm! Jag blir nyfiken på vart kvinnan i det kärlekslösa äktenskapet tog vägen, om hon fick samma möjlighet?
Jag gillar "trofast själ med ett rastlöst hjärta" och ska ta mig en funderare över vad det kan betyda.
Du har många egna roliga ordkombinationer tycker jag.

skimmer sa...

tack för ershjärtvärmande kommentarer.
om frun? ja kanske får hon en text förr eller senare...

Cecilia Sahlström sa...

Hahaha....jo jag ångrade faktiskt min första text och raderade den. Skrev en ny, som jag blev nöjdare med! Jo, jag är så positiv. Och jag kör faktiskt motorcykel. Och det hoppas jag att jag kan göra även som sjuttioåring:=)! Du förresten, din text fick mig att tänka på Amishfolket! Cissi

skimmer sa...

ja amish kan man tänka...

lena

Cecilia Sahlström sa...

Och nu såg jag att jag kallat dig för "Glimmer". Va!! Ibland är jag nog bara ett snurrigt trassel! Förlåt! Hahaha....ingen större ordning på hjärncellerna tror jag bestämt! Cissi:=)

Anonym sa...

Hej Lena!

Jag tycker att du har lyckats mycket bra med SkrivPuff:s skrivarutmaning 39. Berättelsen är intressant och ger mig en tankeställare. Jag skulle vilja att du skrev mer och utvecklade den då jag blir nyfiken på honom och det nya samhället som han lever i.
Själv gick jag bet på den här skrivarutmaningen.

Kul att du kikade in på min blogg! Det blev något fel när jag skulle skicka in skrivövningen på SkrivPuff och jag försökte radera två av dem - men icke sa Nicke...

Bästa hälsningar
Kajsa

Anonym sa...

Jag tycker synd om den första frun. Och eftersom jag är jag så gillar jag inte riktigt gubben, men det är lysande beskrivet. Jag gillar hur en så pass kort text kan förmedla så mycket av hans tankegångar så att man genast förstår vem han är.

skimmer sa...

tackar så hemskt glatt mycket-...
Jag får en del feedback om det tidiga fruns öde kanske kan det bli en text

läs gärna de andra texterna nedan..

Tjotten sa...

Jag fastnade på stört och känslor virvlade upp. Egoistiska äckliga gubbe. Hoppas den först frun fick det bättre och att hans framtid bara var en dröm innan döden, det hade varit gott åt honom.
Vist är texter som förmedlar känslor underbara. Nu måste jag nog börja på en mordhistoria nu när jag är upplagd för att sakta kastrerea 77åriga gubbstruttar ;-)

Tjotten sa...

Du, jag kom in!!!

marmoria sa...

Jag tror inte det är mycket knulla runt hos Amishfolket (min källa är huvudsakligen 80-talsfilmen "Witness"). Jag blev mest provocerad av enväldet. Tja, kvinnorna slapp luka landet, i alla fall.

Skymningsreflektioner sa...

Vilken bra berättelse med ett vackert språk dessutom!

Anonym sa...

Hej Skimmer! Jag gillar texten men blir, precis som flera här, riktigt provocerad av äckel-jag-tänker-på-mig-själv-mannen. Det är kanske inte så konstigt egentligen att man hör och ser hans tankar eftersom texten på ett eller annat sätt är hans. Men det blev på någotvis en väldigt gammal och konservativ text. Teckensnittet förstärker den bilden också. Jag har svårt för de teckensnittet på internet.
Tack för komentaren.
/W

skimmer sa...

provokation får man ju förvänta sig.
Hört nånstans att man ska försöka skriva om det som känns jobbigt, gör ont osv.
Nu planerade jag inte detta men berättelse tog fart där i en säng, jag valde en man, la på en massa år som blev det en intressant berättelse av det.
Textsnittet har jag inte ens tänkt på..

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Vad roligt att du gillar min text och min blogg!
Den här texten var riktigt härlig tycker jag. Otroligt intressant och jag vill höra mer om det där samhället.
Så är det ofta med de här skrivövningarna tycker jag. Jag vill bara ha mer av det folk skriver.