Utmaning 41 nyfikenhet

Vem kan väcka min nyfikenhet idag?
Jag speglar mina erfarenheters vägbeskrivning innan jag går ut.
Lite överkammad fåfänga och tunn tunn hyacintdoftande fernissa över det sista.
Idag drar jag på mig ett par långväga resenärer med koskinn och lite högre klackar än väglaget kräver. Jag drömmer om att leva farligt.
Väl på gatan svänger jag med hela min framgång till vänster. tänkte möta någon vid Odenplans tunnelbanestation.
Denne någon har kappa och väska, mobiltelefon och ska blir den jag pratar lite med.
Denne någon väntar sig inte att träffa mig.
Jag står i rullstrappan och besiktar de ansikten mötande bär. Tillsammans ser de ut som en familj eller en intressant samling kursdeltagare i en kommun.

Ibland möter man inte gemenskap.

(jag tog bort sista raden)

8 kommentarer:

Lillemor sa...

Du har ett alldeles eget språk och det är så fantastiskt bra som i "överkammad fåfänga" till exempel. Dina texter får mej ofta att fundera och jag gillar det. Mycket. Inte alltid så lätta, kräver ibland både en och två omläsningar för att dom ska sätta sej. Och du har rätt i att vi skriver från olika universum (universa kanske det heter) men jag är glad över att hitta in i ditt ibland!
Hälsa hund och katter!

Lillemor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
marmoria sa...

Aj, aj, aj, vad bra. Jag blir inspirerad. Favoritmening: "Idag drar jag på mig..." Fast man måste inte välja, förstås. Tack!

Cecilia Sahlström sa...

Hela texten glimrade till! Mycket fin läsupplevelse. Oerhört bra symbolik och lek med metaforer. Du är bra som tusan! Kram Cissi

Margareta sa...

Texten kräver oxå för mig några genomläsningar för att förstå dess suveränitet. Jag känner doften av tunn tunn hyacintdoftande fernissa.
och undrar vem som till slut fångade nyfikenheten.

Margareta sa...

Sant, det finns en större berättelse om kvinnan och pojken så din fantasi är på rätt spår. Tack!

skimmer sa...

Tack alla för ni tagit er tid ikväll oxå...

Lena

Lillemor sa...

PS! Licerryo fick jag skriva in som "säkerhetsord" idag! Kul idé av dej att samla på dom orden. licerryo låter som en smittsam sjukdom.