Utmaning 51-Följ vägen

Vet du vart du ska?
följ vägen
det är lättare att följa vägen vart den leder
än att ta av och dra upp en egen väg bland skog och äng och sjö och berg.

Följ vägen
det är det som förväntas av dig
följ med oss
vi är alla av samma människosort
vi kan dela matransoner och kunskap
du vet något och jag vet något annat

det är klokast om vi hänger ihop
allihopa
det blir lättare
om vi ska skydda oss mot faror och
om vi ska fortplanta oss
så följ med
vägen fram.

Du behöver inte ta beslut själv eller alls
bara låt vår ledare bestämma.
Du får gå där många gått
där det är slätt och utforskat och där ingen är ensam.

Vik inte av
var inte den som stiger av
åt sidan
in i en skog där stigar saknas
där du får trampa upp dem
själv
och aldrig hitta ut.
där vildhet omfamnar dig
vid varje steg
utan klar riktning och mål.
Följ vägen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

För mig känns det lite obehagligt att texten nästan som om den uppmanar en att följa blint. Att inte tänka efter. Att göra som alla har gjort i alla tider.

Samtidigt kan det var betryggande.

Men det är ett intressant litet alster du har skapat som lyckas väcka två motstridiga åsikter inombords.

marmoria sa...

Kusligt! Effektfull skiss av den här civlisationens väg från jägar-samlarsamhället till Hitler and beyond. Du får det att synas så tydligt att det är samma grej. Och att de olydiga alltid funnits - de som hittar något och därför banar nya vägar, för framtida klaner, i alla tider.

Lillemor sa...

Jag tycker att den här texten satt som en toppaluva. Men jag blir nervös av den. Och ser neandertalare framför mej.

skimmer sa...

Lillemor, du väcker alltid känslor i mig av dina texter...

Angélique Morgonöga sa...

Hej. Jag återgäldar titten, ja ängeln är så tragisk och ömkansvärd så hjärtat brister.
Jag gillar den här skrivelsen, frågan vi egentligen ska ställa oss oftare.
Ha det gott!

Chranna sa...

Hur var det nu igen "...Two roads diverged in the past. I took the one less travelled by, and that has made all the difference" tror jag det var. Tänker jag.