Utmaning138-Luft

Vi säger att den är som luft men vi saknar den inte
hallå sakna
hallå vakna
hallå lyssnar nån?

Vi föddes ihop
i en annan tid
med andra förtecken
än Eu-val och La voix

vi växte upp i ABBAS regelbundenhet
och utsvängda jeans
kolkris och hyland

Vi satt i villa
och cyklade till skolan
bortanför våldtäkter och trafficing

vi trodde vår blondhet skyddade oss
från att falla i sär

men hallå
för vi åt ihop
framför tvn
och åkte Saab ihop
på sommarlovet
och hade husdjur och var ansvarsfulla

men visste inte
att vi var predesponerade till att
bli
satelliter
inte rymdfärjor
och att vi sitter nu i våra
egna världar,
i samma stad

väldigt mycket vid liv
ej levande
som om vi
försökte andas luft
men inte visste hur

utan varandra.

5 kommentarer:

Margareta sa...

Ja som sagt vakna! Hur bra som helst, läst flera gånger!

malix sa...

mums vilka rader, den kräver eftertänksamhet och vakenhet klok blev jag med en helt underbar text så klok och upplyst. du inspirerar mig..

marmoria sa...

skitbra. Vare sig du skriver prosa eller poesi är du poet.

Tack och tack och tack för allt ditt stöd. Det betyder mycket för mig.

Anonym sa...

Håller med dig om min utamning..

Fin text du har skrivit =) även jag har läst den några gånger, känns som den blir bättre och bättre för varje gång jag läser.

ha det bra, kram elin.

Siestri sa...

Jättebra,mycket träffande, läser gärna flera gånger och alltid hittar jag något mer. Love it mmmmm här kom ett minnet till...ljuva ungdom. Tack