Utmaning 123- Ainas ankomst

Skriv 5 favoritord på A och en berättelse där minst två av dem är med.

Det rytmiska slaget av hästhovarna kändes i hela min kropp. mest dunkade takten mot hjärtat. i galopp hade hästen alltid två hovar i marken men det kändes som vi flög fram mycket högre över marken.
Jag längtade och hästen ville det jag ville så vår hastighet bara ökade och ökade. Hinder som bäckar eller omkullvälta träd såg jag inte ens, glömsk av allt som kunde hända, glömsk av verklighetens fasta material.

Snart skulle jag träffa min älskade lillasyster. Hon skulle komma med båt från fastlandet och kände inte någon i hamn. Jag hade tänkt vara där innan båten men jag kunde inte komma ifrån förrän nu.
Potatisen var upptagen och Ängla och Ruda skulle sätta igång med stortvätten. De skulle sakna mig för jag var den starkaste av oss alla men de skulle jobba på utan mig. Gården hade massor av starka händer att ta till.

Hästen och jag kände varandra väl men jag blev snabbt öm i ryggen. Det var ovanan. det var länge sen vi hade gett oss ut på en längre ritt. Nu skulle nya tider starta.

Slavandet med jorden och djuren hade redan tagit hårt på min inre frihet . Nu när lillsyster Aina kom skulle allt bli annorlunda. Vi var bägge fria själar som skiljts åt då vi inte haft makt att fatta egna beslut.

Nu såg jag havet. Det såg vildsint ut med vågorna som skummade. Jag blir alltid orolig för båtresor då det är så onaturligt sätt att färdas på, så dödligt. Fasta markens grus och gräs kändes säkrare. Nu levde jag på en ö så hon hade varit tvungen att ta sig hit över havet.

Jag såg ingen båt därute så jag hoppades att jag skulle finna den i hamn redan när jag kom till den lilla staden. Jag nästan vände direkt. Hästen ryggade tillbaka. Man fick hålla för näsan redan vid tullporten , det luktade skit och ägg.

Det var svårt att förstå varför människor ville bo så här tätt ihop innanför höga murar. Nu skulle jag bara ta den hala och branta vägen rakt ner så skulle hamnen ligga där.

Ingen båt inne, bara några mindre fiskebåtar som sålde fisk.Måsar skränade kring dem.

Allt jag kunde göra var att se till att min häst fick vatten och jag lite bröd. I ränseln hade jag lite så jag gick och satte mig så jag skulle se hamninloppet.
Det var vindskyddat. Jag drog ner den stora mössan längre ner över ögonen så inte mitt kön skulle förråda mig. Då kunde det gå riktigt illa.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du =) Tack så mycket. Gillar din text jätte mycket, du beskriver känslorna, ljuden så bra. Följer din blogg med stor glädje. // Elin

Margareta sa...

Jordnära och det är lätt att gå in i berättelsen. Känner lukten av staden! Spänning på slutet när man förstår faran av att vara kvinna ensam i staden. Kommer det mera?

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Tack så väldigt väldigt mycket för din fina kommentar på min text!
Ja, på något sätt är våra texter besläktade med varandra.

Håller med Margareta. Det är lätt att leva sig in i personen på hästen.
Och lite snopet blir det när texten slutar sådär abrupt.

Tjotten sa...

Väl beskrivet och fängslande. Men det känns som det bara är ett litet stycke utrycket i något större, kanske blir det det.

Tjotten sa...

Förresten, vad är det för hund du har? Har du många djur, katt vet jag men är det många? Berätta gärna lite, eller skriv om dem.

skimmer sa...

ja för att inte bli långrandig som jag har varit förr *blink blink* avslutar jag abrubt.

kan kanske bli en del 2?
Jag undrar ju själv...

Anonym sa...

var inne och tittade på svenska schapendoes lunnens hemsida. De var ju ursöta. Lite lika vår Mudi (PLEX)då han är en ungerskvallhund som är nära besläktad med Puli som stod som besläktade till din ras. Så lite släktband (rasmässigt)finns visst ;-)

Kram Tjotten som inte loggade in igen.

Caisa - som hittat hit via skrivpuff sa...

Vilka var dina 5 ord på A?

carina sa...

vilken ridtur, fick nästan ont i ryggen jag med. ;)

Gnapp sa...

Jag fastnade på påståendet att hästen alltid har två fötter i marken i galopp (det varierar från ingen till åtminstone tre, skulle jag säga), och sen snurrade det i mitt huvud medan jag läste vidare. Men annars är det en bra början på något. Man blir nyfiken - vad ska hända när systern kommer? Kommer hon alls?