Utmaning 116-117

En storm i ett vattenglas och eld.(lagt samman 116-117)

Att eld söker vatten söker eld söker glas
en mix
en symbios av eld och vatten ger glas
som du kan dricka ur,
spegla dig i eller krossa.

Gör du det ibland? Eldar upp dig till vansinnighetens gräns
ställer dig framför ett spegel och
slår in ansiktet i spegelglaset?

Ditt eget.

Kanske var det en konsekvens av en dålig dag, eller som en vila bland skärvor och grus
under näsan på rödhåriga ambulansmän.
de plockar ihop dig och du får ta emot. bara ta emot.

Som om du var kärlet och livet var elden och glaset.

4 kommentarer:

Lisette sa...

Oj tack så mkt :)

Cecilia Sahlström sa...

Fy fasiken vad bra!! Jag gillade alltihop, behöver inte plocka ut något särskilt. Välskrivet, spännande och bara så bra! Flera fina liknelser, kopplingen mellan vatten och eld=glas, var lysande! Jag gillar ditt sätt att skriva på helt enkelt.
Tack för kommentaren förresten. Slutet var kanske överraskande för någon och för en annan inte. Jag vet inte, men jag gillade din första tolkning att det skulle vara den förlåtande kraften! Men å andra sidan, gillade jag att han var pyroman, för det syntes inte på honom. Och så är det ofta, att de som är knasiga på ett eller annat sätt, psykopater eller har andra farliga störningar, faktiskt inte visar det på ytan. Det hade varit så mycket enklare om vi kunde se vem som var en galning - eller hur? För övrigt funderade jag på min berättelse om den skulle ha varit i flera delar, men det kommer ju hela tiden nya uppgifter och då är det svårt att spinna vidare så där utan vidare:=)! Långt svar, men jag blev också inspirerad. Cissi

Tjotten sa...

Så skört, destruktivt, sorligt men ändå starkt och kraftfullt och hopp.
Ja det var myckte. Jag läste den om och om igen, inte för att jag inte fattade utan att bara tränga in mer. Kanon!
Jag har läst dina texter sen du skrev om Apan (underbar förresten) och är så glad att du är tillbaka. Har saknat dig ett tag. Själv har vi haft gäster och så har jag varit sjuk så nu hoppas jag var tillbaka.

Lillemor sa...

Strålande begåvat. Älskar slutmeningen.