Utmaning 113 alfabetsdikt

Håll i er:

Apan på axeln
brukar sällan sticka fram hakan
Cocos var smaken apan föredrog
det hade ägaren sagt.
En eller två kakor gick oxå bra till frukost.

Första gången han träffade apan
grät en flicka utanför buren.

Hon hade apan till syster.
istället för en mänsklig
jordisk syster
kom hon till världen

lite annorlunda
men det berättade hon inte den dagen.

Nu såg han apan och en sak blev avgörande för
om apan skulle gilla honom tillbaka.

Pussen som kom var
ruskigt blöt och
söt men
tog inte bort hans intresse.

Utanför grät flickan fortfarande
vem ska älska apan nu?

Xtrasvårt för det lilla
yrvädret trodde han.

zhong, sa det när en fågel flög in i glasrutan
å dog helt plötsligt

Är inte det klart snart, ropade någon utifrån?
Övervinn din sorg, så går vi hem.

4 kommentarer:

Margareta sa...

Jag blev nyfiken på relationerna mellan han, hon och apan.
Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag upplever texten som glad eller sorgsen, kanske den är både ock?

Cecilia Sahlström sa...

Oj, jättebra, tyckte jag! Jag gillade växlingarna, mellan det som jag upplevde som sorgset och det som jag upplevde som mer positivt. "Vem ska älska apan nu?", ja vem ska göra det? Och den stackars lilla fågeln som dog, tyckte jag om, varför vet jag inte.Jag tyckte om slutet särskilt mycket "övervinn din sorg, så går vi hem" slog an någonting inom mig! Cissi

Lisette sa...

Jag skrev min först dock ^^ så jag hade kommit på det temat redan i skolan då vi pratade lite om andra världskriget osv :)

liselotte sa...

Jätte fint skrivet.Sista raden etsade sig fast.