Utmaning 82-ny karriär med baktanke

Sicken bra start på dagen. Jag steg av bussen och gick sista biten. Där över bron såg jag skolan, den låg vackert vid vattnet och valkomnade mig. Herrgården hade byggts av Gustav den III som en tillflyktort för de kreativa statuterna enligt historien. Det hade jag läst in mig på innan anställningsintervjun och det hade ju funkat.

Nu var jag här. Rektor Hildur stod anstagligen i sitt fönster och smyftittade på den nye pedagogen. Vad skulle jag ha på mig? Skulle jag uppfylla mina löften och bidraga till skolan som hon förväntade sig. Hon hade förstås ingen aning om vem jag är.

Jag gick in i personalporten och ställde min nya väska på en ledigt bord. Det var en äldre man där som satt böjd över dataskärmen i tyst aktivitet. Jag hejade och hann se ett par grå ögon tomt vände sig mot mig men jagvar redan på väg till klassrummet.Jag andades in frisk luft.

De första veckorna gick strålande. Kontakten med eleverna fick stryka på foten för att jag skulle kunna göra mig oumbärlig för rektorissan. Det var inte svårt. Hon vill ha en frivillig som kunde göra den nya broschyrerna och hennes stora leende över det hela gjorde att jag förstod att inlemma henne i alla mina funderingar. Hildur blev smickard över att blir tillfrågad och eftersom jag lät min reklamvana lillebror göra broschyren efter hennes kommentarer så fick jag full utdelning. det tog inte lång tid förrän jag blev hennes förtrogne. Vi fikade på hennes rum och jag visade min allra mesta beundrande sida.

En dag ute i rektors bersån, jo den kallades så, fick jag testa hypnos på henne. Jag hade berättat att jag gått hos en läkare som kunde hypotisera, hur avslappnat och kul det var osv. Tillslut gick hon med på att jag fick hypnotisera henne.Det var väldigt lätt trots att jag inte gjort det förr. Hennes haka föll ner och jag gav henne instruktionerna.
Detta skulle blir en perfekt revansch.

Jag skulle filma det med mobilkameran och min kompis April skulle kunna få se den samma kväll över Youtube .Det var svårt att tro att April fortfarande brydde sig om hur denna rektorissa gjorde bort sig eller inte. Aprils liv hade verkligen genomgått en stor förändring sedan hon sa upp sig och flyttade till Australien.
Mannen som älskade henne, huset vid havet, de tre triathlon hon genomfört bara i år och den tjocka roman som ligger på bestsellerlistan på top10.
När jag tänkte efter så var det nog bara min revansch just nu men jag önskade för hennes skull visa henne att även om hon gått vidare i livet så glömmer inte hennes vänner.

1 kommentar:

Chranna sa...

Yes! Hypnotisera henne och lägga ut på u-tuben... men hon skulle nog inte gå med på det så lätt! Hur övertalar man en kontroll-freak att det är mysigt med hypnos? ;)