Utmaning17-Jag är författaren som

Utmaning 17


Börja en text med: Jag är författaren som


Jag är författaren som sitter på historiens bästa öppningar vändningar och språkliga tvister. Det är ibland segt och tradigt men efter en kaffe eller en chai kommer min inspiration igång. Vid 13 avbryter jag allt skapande för att släppa in katten Tolstoi. Han får mat och jag tar en leverpastejsmörgås
liggande i min hammock.Är det en vacker dag med sol öppnar jag fönstret.

Min katt är litterär och ser ofta på dataskärmen om det är en bra nog passus att skapa vidare från. Han spinner då högt och kan knappt lämna mitt skrivbord.

Idag blev det inte så så jag sätter mig igen och jonglerar med verb och abverb, en ormvråks svepande över himlen och dialogbyggande.

När mörket faller utanför tänds de aktiverade lyktorna ute i trädgården så jag kan se vattenfallet och grodfamiljen av sten. Då tänker jag att jag är i en saga och det kan starta lite skrivande.
Om inte min bästa vän ringt så ringer jag honom och ber om takeaway och riktigt kaffe. Om han vill komma förbi med det så stänger jag skrivbutiken för den dagen, så börjar det om igen nästa dag.

1 kommentar:

Cattis sa...

Du skriver fantastiskt fint. underbart att läsa