Organet

Jag blev röntgad en gång
de såg att jag har ett ovanligt stort inre organ.
jag minns inte namnet på det men det var nåt latinsk namn som man knappt kunde härleda till något välbekant ord.
så det fastnade inte i mitt minne. namnet.

det ligger precis där det ska ligga, nära hjärtat men inte för påträngande nära
det ansluter till lungor och halsgrop likväl som det finns förgrenade nerver som har kopplingar till solar plexus.
och det styr längtanshormonerna.
det är
en körtel och ett organ.
mitt är ovanligt väl utvecklat sa läkarna,
med betoning på väl.

Väldigt massivt viskade sjuksköterskan på vägen ut. Lite väl stort för min ålder sa hon men vackert sa jag som inte hade sett en bild av det förrut och som blev lite stött av hennes kommentar.

Nu efteråt på min kammare med röntgenbilden uppsatt ovanför skänken, så undrar jag om storleken var någonting positivt eller om det var farligt. jag hade inte frågat.

Jag hade undrat genom åren varför jag verkade längta så extra hett efter saker och efter mamma
och mormor
och andra människor samtidigt som jag inte kunde slutade längta fast objektet var borta eller dumt i huvudet eller bara lekte med mig.

kanske det var detta abnorma organet?
kanske finns det en medicin?

Kanske har det växt sig extra stort för att det behövde kompensera för bristen av något annat i min miljö?

måste ringa sjukvårdsupplysningen eller Netdoctor.


______________________________

inte klart.

Inga kommentarer: