Min bästa katt!


Min katt är väldigt gammal nu

närmar sig 19 års strecket

min katt är lite halv döv och halv blind

och allmänt irriterad som en äldre herre får vara

och har börjat strunta i frisyren så det tovar ihop sig allt som jämt.


Min katt har en lätt bleknad röd färg som kommer sig av att han

har fått stå ut med mycket i livet, säger han själv.


Däribland vill han att jag ska nämna nya kattungar, dödsfall i familjen,

oräkneliga flyttar och uppbrott och nya lukter utanför fönstret.

Och nattgråt och mörker

och matte-mycket-hemma perioder och matte-mycket-borta perioder, och till råga på allt en hundvalp av den odrägligaste sorten

och ändå för han sig som en gentleman och av herrskapsfolk.

Han har stamtavla och adlig bakgrund, vill han att jag ska tillägga.

Han för sig med värdighet och pose fortfarande

och försöker att inte låtsas om den störiga valpen vi skaffat.


Så vad gör då det

att han är lite tovig så matte måste hämta borsten ,

eller att han vill ha mat när han vill ha den, jämt, och inte en sekund senare,
och att han bajar ibland utanför lådan och dreglar i skägget.

För att han vet att han har den främsta platsen i vår lilla familj.

Allt annat är kattskit och lingonris.

Fnys!(citat)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken tapper kisse du har, och vilken öm kärleksförklaring. Det gör nästan ont!Kan få en sten att börja gråta.
Det är jättefint!
Kram från mej
och min rödhåriga hårboll
som ligger bredvid och spinn-snarkar

skimmer sa...

tack