Tillbaka

En väg rätt i i skogen
överväxt
mörka björkar
grodor

en annan väg upplyst av skomakarns ytterlampa
osläckt igen
Tredje kvällen i rad nu

när  jag ska gå ut måste det vara mörkt
helst knäpptyst
och vindstilla
en hund får skälla lätt
men jag vill inte höra några motorfordon
eller musik

nu är det upplyst där jag tänkt gå
tre nätter i rad nu
jag mår illa

kan man kasta en sten på belysningen
tänkte jag igår
fast vid grinden hemmavid

nä jag går runt
bara följer kanten på skogsvägen

 strax är jag vid sjön
den djupa kalla
där är jag helst

med en cigg
med en otänd kall cigg i munnen

o jag tänker
på han
hans favoritmärke blå blend, en kärringciggarett
fast han var min

han föll i sjön
det var riktigt kallt  ute

jag ser hans halsduk
den har frysit fast i vassen vid Ålunds brygga
grå blå grön, designad för en man
sa han en gång
som om det var viktigt


11 kommentarer:

Pettkrill sa...

Underbar! Starkt! Bra skrivet.

skimmer sa...

tack

B i r g i t t a sa...

Griper tag - bra!

Y sa...

Ja, underbar text. Tack.

Charlotte sa...

Vackert uttryckt.

Grå papegoja sa...

Vilken text. Jag är tagen och imponerad.

Även soppan är läst och gillad.

Öppet spår sa...

Det kan vara svårt att ta sig tillbaka till en plats som förändrat ens liv i negativ riktning. Man vill göra det för sig själv där ingen annan ser på. Stark text. BRA!

Kalle Byx sa...

Instämmer i hyllningskören.

Lillemor sa...

Jag med, jag med! Tycker att den är underbar. Slutet, stycket med hans fastfrusna halsduk och partiet med att det måste vara tyst där huvudpersonen går, och osläckt. Goddammit, vad bra!

Joni sa...

Vilken text! Så bra!

disco sa...

som om det var viktigt,,, skitsnyggt