verktygslåda

Min verktygslåda är låst. Jag ser den, inkilad längst ner i klädkammaren,bakom en del bråte och kartonger jag borde gått till återvinningen med. Jag ser den nästan varje dag och vet inte vad som finns i den.
Den är låst minns jag och pappa har nyckeln.

Jag tänker inte så mycket på min pappa, han var min pappa och inget mer. Han skilde sig från min mamma och träffade en ny kvinna och sedan gick han bort i cancer.

Det hände en solig dag i augusti och jag kunde inte åka dit. Jag tog inget farväl. Jag skulle inte få ärva något då jag inte var hans biologiska dotter men jag fick verktygslådan.
Jag bytte telefonnummer och började sova  över hos vänner. Jag undvek familjen. Jag undvek solen och blev snart trött och hålögd.Vänner jagade ut mig från deras soffor.Sedan hände nåt. Det blev augusti igen och det kändes lättare att andas.
 Sedan fick jag ett enkelt jobb och ett rum.
Där står verktygslådan idag. I klädkammaren vid mitt rum där jag sover.

2 kommentarer:

marmoria sa...

Mycket fint.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Speciell text. Känner nedstämdhet när jag läser. Fint.