ur en dröm från i natt

Det är en fest, som när jag var tonåring och fri
som när jag var osäker och efterhängsen
en fest ute , en folkets park med mörker att gömma sig i , drömma i
längta efter att han ska se mig
inget händer, jag följer med på efterfest, alltid dessa efterfester hemma , i skogen i ett hus, stökigt, ensamt och fyllt med folk på väg hem

jag i en soffa, trött
tar på migmin tjocka jacka och sjalen och frågar : går det nån buss in till stan?

nej nej nej, skrattar värden, alldeles för sen jag vill hem
Bästa kompisen har alltför roligt för att se mig
jag sitter i soffan

allt skärps, vi ska nu göra oss klara för att gå
de två som har nyfödda bäbisar ska lämna dom eller ska de med oss?
jag fattar inte, jag har min hund med mig, hon ska med , det bestämmer jag.

vi ska rigga huset så det sprängs, vi ska försvinna i natten, ut i mörkret som nu är kall vinter.
Vi får lämna allt som ej behövs. vackra kläder, alkohol, mat tar vi med oss. jag vet ej , jag tycker det är otäckt,
många springer runt och fixar det sista, vi ska dra strax, jag väntar med min hund och en ryggsäck, jag hör att bäbismammorna letar efter sina barn. jjag såg dom i varsin låda, omstoppade, sovande men ska vi lämna dom? ska de bara svälta i hjäl?

jag blir rädd och kallt, jag går ut med Hunden utanför, stela stjärnor blickar på. så nu vet jag , det är den sista dagen på jorden, vi måste fly, sätta oss i säkerhet. jag och min hund, bara jag har henne klarar jag mig,
ska jag följa med alla eller dra vidare själv? en stor buss startar, vår busschaufför var med på festen och han ska nu köra oss alla, vi är många, kalla och skakande upphetsade, jag går in i bussen och det är halt på vägen , jag ryser.

2 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

Dramatiskt

Genyvy sa...

Surrealistiskt och drömskt. Förvirrat men glasklart.