Yvig

Det var en strålande fullmånenatt
hon låg och vred sig bland rosa flanell och smulor av äppelkaka.
Hon menstruerade för första gången på fyra månader.
Undrade över datumets signifikans men orkade inte ta fram laptopen för att googla det.

Det är ju en helt vanlig natt, tänkte hon.
jag kan inte somna som folk
Det är jag som är störd
eller drabbar mig pakistan för lite?
det räknas ju
det är min tid, min stund på jorden
men jag oroar mig inte
bara ligger här och stirrar i taket med en katt på magen.

7 kommentarer:

disco sa...

Tankar snurrar snabbt.
Fin liten historia som nog alla känner igen sig i...
Förutom mensen då :)
Men tankegångarna går inte att slå igen direkt.

marie ettanbo sa...

Tål att läsas flera gånger och fundera över.

På det viset sa...

I en sjuk värld är den friska sjuk.
Ett talesätt som poppade upp när jag läste din dikt.

marmoria sa...

Gemytligt ;-) Kul att se dig igen!

ranghild sa...

Gillar dina "yviga" svängningar, mellan fullmåne och äppelkakesmulor, menstruation och signifikans, pakistan och katt.
Precis som det är att leva!

http://tittelina.blogspot.com sa...

Säger som disco, så kan tankarna snurra, speciellt på natten om man inte kan sova. Bra!

Pia sa...

Väl medveten om det faktum att fullmåne leder till sömnlöshet så är jag speciellt förtjust i katten.