Mellan

Du kysste mig
och sa mina ögon var mellanblå
knappt blå
knappt gröna eller grå

jag andades in dig
och kände hjärtat rusa iväg
som en 7-åring på väg till sitt första sommarlov
som en svala uppvaktar sin maka

i dina ögon gröna
grön strålande gröna
stod jag sen
och såg på dej
in i dig
och undrade

måste jag drabbas av en dödlig sjukdom
för att uppskatta sånt här
vid min ålder verkligen känna hänförelse
och lycka
himlastormande drabbande

jag stod sval med din armar om mig
mina armar om dig
och andades in dig
evinnerligen

och levde
och andades tillbaka
visste att mitt hjärta bankade på
log inom mig
men undrade om det inte fanns mer

måste jag drabbas av döden först
för att känna livets puls
svalans lek
dagens sötma


1 kommentar:

marie ettanbo sa...

Smärtsam text med svåra frågor.