att möblera. att inte sakna bekräftelse, typ

jag sitter i soffan
ser ganska ihopsjunken ut
katten ser på mig
vill ha whiskas igen
ger henne det och en strykning
jag vet att jag klarar det
bara att ta hem och skruva ihop sa syrran

Ta hem-delen klarade jag galant, att betala för mig också
för kontot var fullt med cash.
jag fnissade alltid lite när jag uttryckte mig så ovant coolt på engelska
ibland kunde jag slänga in ett finsk ord också typ Hyyvä houmenta eller nåt bara för att se katten undra
för det var ju ingen annan som hörde

Jo nu hade jag fått hem lådan
lite lagom förväntat platt och tung på fel ställen

Jag ställde den mot tvbänken och kollade in den lite
planerade nästa move. Det var väl bara att brytra sig in i den och ta itu med det hela sa jag till katten som hade hoppat upp i fönstret för att visa att hon inte bryr sig.
Katter bryr sig sällan om människors aktiviteter, det är nog därför jag gillar dom.

Jag tog en kniv och öppnade lådan och ut föll alla delarna på en-och-samma- gång.
Det såg mycket ut. Fuck.

Självklart skulle jag noga studera bruksanvisningen , jag är ju inte dum.
Jag tog med den inpå toa för att få läsa den noggrant.
jag fokuserade bäst därinne speciellt eftersom min mage sällan är speciellt snabb av sig
så där satt jag och läste på och ansträngde mig.

Efteråt la jag ut alla delarana efter skissen och tog en sak i taget och gjorde precis efter skissen
Den blev lite skev på ett ställe men antagligen var det inget viktigt ställe.

Den såg totalt proffsigt ihopsatt ut sedan. Det tog nog en timme och magen kurrade.
Jag tänkte ta en lasagne ur frysen sen
Helmer stod det på den.
Där stod den brevid min dataplats. stadig och helt ny gnistrande mer i silver mer än grått.
Min första ikeamöbel.

Syrran ringde senare och jag berättade allt. Stolt säger hon: Göran du är en kung. jag visste det skulle gå perfekt. Hon skulle komma över och se den nästa helg. jag värmde på lasagnen och var nöjd för det.

3 kommentarer:

http://tittelina.blogspot.com sa...

Gillade skarpt din berättelse, kul och intressant att läsa. Bra!

marmoria sa...

"... tung på fel ställen"! Härligt att höra din röst!

tankar från mitt fönster sa...

Verkligen kul skrivet och Bra!
/Ulla