Utmaning 2010:24 ,ord på I


Ord på J blev ord på I.
Två ord: Ingegerd och Istapp

Fredrik och Ingegerd satt på en takås i morronsolen
en rökte pipa och en drack drambuie ur en termos.
De var såta vänner
nya vänner, handslagssvänner
och de hade en gemensam agenda

Det hade de upptäckt
de möttes i Bloggportalens chattrum där de fräste åt saker
och skrattade ihop några kvällar i december.

-Skräcködlan är inget vidare rolig att jobba med sa Fred, jag försöker faktisk vara en bra chef, jag vet ju hur det ska vara. Men ändå gör hon egna beslut och ibland när hon går upp i limningen då orkar jag bara inte att..

-Jag vet, suckade Ing, stöttande. Jag har ju en likadan , som du vet. Fred nickade för han visste.
En Kulturtant som bara bryr sig om "eleverna", som tycker hon ÄR något speciellt för dom. Åhh så jobbigt att hon måste liksom bli godkänd av dem. Blä Häääääää. Det vinner man ju ingen på när det enda som gäller på vår skola är att hålla budget och läroplan. Tanten bara kräver att få allt på sitt sätt. orkar inte en dag till...

- Tänk om de kunde försvinna, sa Fred, Ja bara sluta, säga upp sig , krisa ihop eller nåt.

- Det är ju min plan sa Ing. som du ju vet.och nu måste vi denna gång göra en konkretare plan för att det ska ske det vi vill.

- Du är en mentor för mig, jag vill vara som du, sa Fred och log. Jag lutar mitt huvud mot din axel. så trygg känner jag mej just nu.

-Fast vi sitter högst upp på taket...?

-Ja det liksom känns rätt mellan oss.

-Så, Fredde-boy, hur ska vi driva dessa medelålders brudar till vansinne???

- Ja "Brudar" är väl till och med lite för snällt sagt. Du har ju själv sagt att din tant nästan ser ut som en av asbergerkillarna på Mcdonaldsdiet.

- ja plus skägget, och din skräcködla har fler rynkor än en fossiliserad dinosaurie.

-och glöm inte kroppsodören...woaw...den går inte av för hackor.

-Sånt skulle jag aldrig stå ut med..då hade min tant rykt för länge sen, min näsa är alldeles för känslig..
-Ja jag har väl mer tålamod med sånt, eller har haft sa Fred. Nu får det vara slut.

-Ska vi gå ner till mig och ta en kaffe?
-Ja fast jag dricker hellre expresso. Ska vi inte ta en kopp där nere över gatan?Det ser förnämt ut.
-Det blir bra. vänta bara lite så ska jag hämta min plånbok i lägenheten.
- Och jag ska ta e rök till så jag går ner...
-Okej vi ses där nere.
- Ja hej.

Nere på gatan strax utanför porten lutade sig Ing och tände sin pipa med tobak. Det är ju ett helvete att man inte får röka nånstans nuförtiden. Bara ute.
Fred dundrade ut i största parkasen i ljusrött. Lite gay är han, tänkte Ing. men jag vågar inte fråga. Än. Hans fart ut mot expressobaren var hög.

-Vänta! ska jag bara röka klart! Ing tog ett tag i hans arm för att stoppa honom och plötsligt halkade hon till, men räddade sig stående mot väggen.

Fred däremot tappade balansen och slog i hårt i den isiga gatan. Ing kastade sig automatiskt fram för att fånga honom på nåt sätt men missade så hennes huvud slogs rakt in i tegelväggen. Blod. Fred sista tanke kom när han i slow motion liggande raklång på gatan såg en stor och säkert tung istapp släppa från taket där högt uppe och sikta in sig mot honom.

5 kommentarer:

Chranna sa...

Ha ha, right on target! Intressant vinkel, hur man medvetet knäcker personalen... kansle nåt att spinna vidare på!

Snöflingan sa...

Fattade först inte vad du ville få fram med texten. Efter en andra läsning tror jag du menar "Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri", eller?
Dessa två som sitter på taket är ju ganska självgoda, särskillt Fred som chef verkar både omogen och inskränkt i sitt omdöme av Skräcködlan.
Det känns bra att han i slutet får en istapp i skallen och dör. :-)

Ann-Catrin sa...

Ovanlig avslutning. Vaknade till av några intressanta ordvändningar när de satt och såg ner på alla andra. Avundas din förmåga att skriva dialoger.

Anitha Östlund Meijer sa...

bra där!

marmoria sa...

We have a winner! Du har fått en award av mig. Titta på min blogg